Introducere Detaliată în Sistemele de Schimbătoare pentru Biciclete de Șosea SHIMANO și SRAM

Introducere Detaliată în Sistemele de Schimbătoare pentru Biciclete de Șosea SHIMANO și SRAM

Introducere Detaliată în Sistemele de Schimbătoare pentru Biciclete de Șosea SHIMANO și SRAM

Să ne familiarizăm mai întâi cu sistemele de schimbătoare pentru biciclete de șosea

 

La fel ca și bicicletele de munte, sistemele de schimbătoare pentru biciclete de șosea includ o casetă, suportul inferior, manetele de frână, manetele de schimbător (cunoscute sub numele de "brifters" pe bicicletele de munte), schimbătorul spate, schimbătorul față și cablurile. Cu toate acestea, spre deosebire de schimbătoarele pentru bicicletele de munte, sistemele de schimbătoare pentru biciclete de șosea se concentrează mai mult pe viteză, aerodinamică și designul ușor, în timp ce schimbătoarele pentru bicicletele de munte se concentrează mai mult pe performanța off-road, rigiditate și durabilitate.

În prezent, majoritatea seturilor de schimbătoare pentru bicicletele de șosea au două lanțuri, iar seturile cu un singur lanț nu au devenit încă răspândite. Una dintre cele mai cunoscute biciclete de șosea cu un singur lanț din prezent este 3T Strada.

Piața schimbătoarelor pentru bicicletele de șosea este dominată în principal de trei mărci: Shimano, SRAM și Campagnolo, în timp ce FSA și Rotor reprezintă opțiuni mai de nișă.

Acest articol va explica în primul rând Shimano și SRAM.

SHIMANO

Shimano este, poate, la fel de bună ca SRAM în arena bicicletelor de munte, fiecare având propriile puncte forte și urmăritori.

Cu toate acestea, în lumea bicicletelor de șosea, trebuie să recunoaștem că Shimano deține o poziție mai dominantă.

 

 

Potrivit listei oficiale de clasificare a schimbătoarelor pentru bicicletele de șosea Shimano, sistemele de schimbătoare pentru bicicletele de șosea pot fi împărțite în mare în 3 niveluri.

Nivelul de Vârf:

Dura-Ace Di2

Dura-Ace R9100

Ultegra Di2

Nivelul de Mijloc-Superior:

Ultegra R8000

105 R7000

Nivelul de Intrare:

Tiagra R4700

Sora R3000

Claris R2000

Seria Claris:

 

Claris R2000, fiind modelul cel mai accesibil de la Shimano, este conceput pentru mersul zilnic la serviciu și este disponibil atât în varianta STI cu control dublu (pentru ghidonul curb) cât și în varianta cu levier de schimbător STI (pentru ghidonul plat). Cu toate că este într-o clasă de intrare, Shimano a implementat la Claris rutarea internă a cablurilor pentru a elimina "efectul de mantisă" și a utilizat un design cu patru brațe pentru lanț. Acesta acceptă opțiuni cu 8/16 viteze.

Seria Sora:

 

Sora R3000, o versiune îmbunătățită a seriei 3500, a fost lansată în 2016 și este destinată amatorilor pentru antrenamentele zilnice și mersul în oraș. R3000 folosește un design cu patru brațe pentru lanț și, datorită tehnologiei moștenite de la modelele de top, oferă un schimbător cu 9 viteze și control dual STI pentru cabluri interne. Cicliștii pot alege între un lanț dublu de 50-34T sau un lanț triplu de 50-39-30T, cu o dimensiune maximă a casetei de 11-34T.

Seria Tiagra:

 

Tiagra 4700, lansată în 2015, este optimizată pentru mersul zilnic și utilizarea ușoară în afara drumului, adresându-se entuziaștilor din clasa de intrare. Aceasta împrumută tehnologii cheie din seria de schimbătoare de nivel superior, oferind opțiuni pentru lanțuri de 52-36T și 50-34T. Cu toate acestea, în ceea ce privește vitezele, R7000 are 11 viteze, în timp ce 4700 are 10 viteze. În ceea ce privește greutatea totală, R7000 cântărește 2540g, în timp ce 4700 cântărește aproximativ 2866g.

Seria 105:

 

Noul 105 R7000, lansat la începutul anului 2018, se adresează entuziaștilor din clasa de intrare și introduce versiunile cu frână pe disc. 105 a fost întotdeauna sinonim cu valoarea ridicată, apărând pe multe biciclete de șosea cu prețuri cuprinse între 800 și 2000 de euro. R7000, ca grup set de schimbătoare de 11 viteze cel mai accesibil de la Shimano, împărtășește multe caracteristici cu Ultegra și Dura-Ace. R7000 are o cursă mai scurtă a levierului pentru schimbări mai rapide și precise. În ceea ce privește schimbătoarele față și spate, R7000 oferă opțiuni pentru lanțuri de 50-34T, 52-36T și 53-39T.

Seria Ultegra:

 

Ultegra R8000, lansată în 2017, este destinată cicliștilor entuziaști care doresc să-și ducă ciclismul la un nivel superior. Ultegra a fost mult timp cunoscută pentru raportul său excelent între preț și performanță, fiind adesea găsită pe biciclete de șosea cu prețuri cuprinse între 800 și 2000 de euro. R8000 oferă multe dintre tehnologiile aceleași cu Ultegra și Dura-Ace. Aceasta oferă o performanță excelentă în schimbări cu o cursă mai scurtă a levierului, și are opțiuni pentru lanțuri de 50-34T, 52-36T și 53-39T.

Seria Ultegra Di2:

 

Ultegra Di2 este versiunea de schimbătoare electronice a lui Ultegra și este unul dintre cele două seturi de schimbătoare electronice ale Shimano. Ultegra Di2 poate fi configurată fie cu schimbare sincronizată, fie cu schimbare semi-sincronizată, permițând ciclistului să aleagă între utilizarea schimbătorului față (complet) sau a celui spate (semi) pentru schimbări automate ale treptelor, optimizând poziția lanțului pentru fiecare treaptă pentru a evita frecarea lanțului. În plus, Ultegra Di2 introduce noi butoane personalizabile pentru schimbarea treptelor de pe partea de sus a sistemului Di2 pentru a îmbunătăți personalizarea schimbărilor.

Seria Dura-Ace:

 

Dura-Ace R9100, lansată în 2016, este destinată cicliștilor de elită și profesioniștilor pentru curse și antrenamente de înalt nivel. R9100, ca setul de schimbătoare de top de la Shimano, vine cu numeroase upgrade-uri și optimizări față de R9000. Manetele de schimbare au fost redesenate pentru o ergonomie îmbunătățită, cu modele antiderapante pe mâner. Schimbătoarele față și spate au fost optimizate pentru rutarea cablurilor, iar schimbătorul față are o mecanism de ajustare integrat al tensiunii cablului. Schimbătorul spate păstrează tehnologia renumită Shadow de la Shimano. Lanțurile R9100 au lățimea brațului de manivelă crescută și au o construcție golă pentru o rigiditate și eficiență a transmisiei îmbunătățite.

Seria Dura-Ace Di2:

 

Ca versiunea de schimbătoare electronice a lui Dura-Ace, Dura-Ace Di2 este în prezent cel mai scump model din gama de schimbătoare pentru biciclete de șosea a lui Shimano. Spre deosebire de SRAM Etap, Dura-Ace Di2 nu este cu adevărat fără fir în sensul tradițional, deși oferă anumite funcționalități fără fir. Dura-Ace Di2, la fel ca Ultegra Di2, utilizează tehnologia de schimbare sincronizată a lui Shimano. În plus, atât schimbătorul față, cât și cel spate au protecție încorporată împotriva căderilor. Comparativ cu generația anterioară a schimbătorului electronic Dura-Ace, Dura-Ace Di2 a avut îmbunătățiri în eficiența schimbărilor, greutate și funcționalitate.

SRAM

 

 

Conform listei oficiale de clasificare a schimbătoarelor de bicicletă de șosea SRAM, sistemele de schimbătoare pentru biciclete de șosea pot fi împărțite în 3 niveluri.

Nivel de Top:

Red eTAP

Red

Nivel Mijlociu-Superior:

Force

Rival

Nivel de Intrare:

Apex

În lista de produse pentru schimbătoarele de bicicletă de șosea SRAM prezentată mai sus, elementele din interiorul cadranelor roșii reprezintă modelele actuale de schimbătoare pentru bicicletele de șosea (versiunile cu frână pe jantă), în timp ce cele marcate cu numărul "1" reprezintă versiunile cu un singur lanț pentru schimbarea treptelor cu frână pe disc. Force CX1 este concepută pentru ciclismul off-road.

Seria Apex:

 

- Versiune cu Două Lanțuri

 

- Versiune cu Un Singur Lanț

Apex este sistemul de schimbătoare de nivel de intrare de la SRAM, destinat cicliștilor amatori, dar cu o greutate mai mică în comparație cu produsele similare din clasa sa. Apex este disponibil atât în versiuni cu frână pe jantă, cât și cu frână pe disc, așa cum este obișnuit în întreaga gamă SRAM. Oferă opțiuni de 11/20 viteze. Apex are un lanț compact, iar schimbătorul spate beneficiază de tehnologia WiFli a SRAM, oferind o gamă mai largă de rapoarte de trepte pe casetă (11-36t), oferind mai multe combinații de trepte decât un set triplu standard și reducând greutatea suplimentară. În plus, Apex preia unele caracteristici de la modelele de top ale SRAM, cum ar fi schimbarea fără pierderi, reglarea distanței pârghiei frânei și schimbarea cu acțiune exactă.

Seria Rival:

 

 

Rival este sistemul de schimbătoare de nivel mijlociu-superior al SRAM și este destinat cicliștilor entuziaști care caută performanțe bune la un preț accesibil. Rival beneficiază de multe dintre tehnologiile de vârf ale SRAM, cum ar fi Exact Actuation pentru schimbări precise și DoubleTap pentru schimbări rapide și fără efort. Rival are un design de 10/11 viteze cu o gamă largă de opțiuni de casetă și plăcuțe, inclusiv opțiuni cu frână pe disc și frână pe jantă. De asemenea, are un lanț compact, iar schimbătorul spate are tehnologia WiFli pentru o gamă mai largă de trepte pe casetă (11-36t), permițând cicliștilor să abordeze mai ușor diferite terenuri.

Seria Force:

 

 

 

Forța este destinată entuziaștilor avansați și oferă opțiuni de 11/22 viteze, concurând cu Shimano R8000. Este comun găsită pe bicicletele de șosea de nivel mediu până la înalt. Forța împărtășește multe caracteristici de top cu seria Red, dar adaugă 300g în greutate. Forța utilizează materiale ușoare de înaltă calitate, precum aluminiul și fibră de carbon, și susține standardele de angrenare GXP, BB30 și PF30 pentru economisirea greutății, rigiditate și adaptabilitate sporită, făcând-o una dintre cele mai eficiente seturi de schimbătoare ale SRAM. În plus față de setul de schimbătoare standard Forța, există și setul de schimbătoare Forța 1, care este sistemul de angrenare cu un singur lanț de pe bicicletele de șosea de vârf ale SRAM și a fost folosit cu succes pe bicicletele de șosea 3T Strada. În afară de Forța 1, există și Forța CX1, proiectată pentru ciclismul de drum în afara drumului.

Seria Red:

 

Red a fost lansată în 2014 și este proiectată pentru cursele de elită și antrenamentul profesional. Concură direct cu Dura-Ace și Super Record. Componentele Red sunt construite folosind materiale ultralegere, inclusiv aluminiu de înaltă calitate, fibră de carbon extinsă, titan și rulmenți ceramici. SRAM Red oferă și tehnologia WiFli, permițând o gamă extra-largă de rapoarte de trepte. De remarcat că Red este în prezent cea mai ușoară dintre seriile principale de schimbătoare, cu o greutate de doar 1758g (versiunea BB30). În 2015, SRAM a făcut îmbunătățiri semnificative la kitul său de frână hidraulică Red, extinzând opțiunile aerodinamice, adăugând noi alegeri de rapoarte de trepte și introducând două noi casete WiFLi împreună cu o opțiune de angrenare semi-compactă de 52/36T.

Red eTAP:

 

Red eTAP, lansată în 2015, reprezintă sistemul de schimbătoare de vârf al SRAM pentru bicicletele de șosea și este singurul set de schimbătoare cu transmisie electronică fără fir dintre cele trei mărci mari de schimbătoare. Red eTAP are baterii individuale pentru schimbătorul față și cel spate pentru trimiterea și recepționarea semnalelor de schimbare, bazate pe protocolul proprietar fără fir al SRAM. Instalarea Red eTAP este ușoară, cu o șansă foarte mică de configurări greșite. Schimbarea este precisă și curată, iar angrenajele Red eTAP sunt disponibile în patru specificații: 46-36T, 50-34T, 52-36T și 53-39T, cu șase lungimi ale brațului de angrenaj între 165mm și 177,5mm. eTap oferă atât schimbătoare spate cu colivie scurtă, cât și medie. Schimbătorul spate cu colivie scurtă suportă o casetă maximă de 28T, în timp ce schimbătorul spate cu colivie medie poate adapta o casetă de 32T. În ceea ce privește greutatea, eTAP are o greutate totală de 1955g (frână pe jantă), făcându-l o opțiune impresionantă printre seturile de schimbătoare cu transmisie electronică. 

Înapoi la blog